Särullbarn och arv

Hejsan! Min sambos mamma dog för ett tag sen. Hon var omgift med en ny man. Men de har inga gemensamma barn. Hans mamma och hennes man äger tillsammans en lägenhet, och sen hade hon ett eget konto med en mindre summa och de hade ett gemensamt sparkonto med en lite större summa på. Hur ser arvet ut? Vem ärver vad och hur mycket? Min sambo är orolig nu då vi "inte har så bra koll" och blir väldigt lättlurade. Ärver han mammans hela del? Eller ärver han hälften av hennes del? Alltså en fjärdedel? De har inget äktenskapsförord, och inget testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras i ärvdabalken (ÄB) och normalt sett ärver den efterlevande maken allt vid den först avlidne makens död (se 3 kap. 1 § 1 st. ÄB). Gemensamma barn får således vänta på sitt arv tills bägge föräldrarna avlidit.

I det här fallet förstår jag det som att den efterlevande maken inte är din sambos pappa (d.v.s. din sambo är särkullbarn). Särkullbarn har alltid rätt att få ut hela sitt arv direkt (se 3 kap. 1 § 1 st. ÄB). Då du skriver att varken testamente eller äktenskapsförord finns regleras arvsrätten enligt lag och då är din sambo enda arvinge (såvida inte din sambo har syskon/syskonbarn som också har arvsrätt efter mamman, se 2 kap. 1 § ÄB). Han ärver alltså hela mammans del, såvida han inte själv väljer att avstå från arvet till förmån för den efterlevande maken (detta enligt 3 kap. 9 § ÄB).

Hoppas du fått svar på dina funderingar och annars är du mer än välkommen att ställa en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare