Särskilt villkor om att avkastning hänförlig till enskild egendom också ska utgöra enskild egendom

Hej Tack för snabbt svar men gäller det om det i testmentet står att avkastningen från den enskilda egendomen också skall vara enskild egendom?

Lawline svarar

Hej, och tack för att Du vänder Dig till LAWLINE med Din fråga,

Om det i ett testamente är särskilt villkorat att avkastning från enskild egendom också ska utgöra enskild egendom, gäller detta. Alltså ska avkastningen inte ingå i giftorättsgodset och därmed inte föremål för bodelning.

Du är varmt välkommen att vända Dig till oss med Dina framtida juridiska frågor.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare