Särskild utredning - försäkring

Hej! Jag va igår på en särskild utrening. jag har krockat min bil med en annan bil. Så de misstänker att vi har planerat. Också de säger att de kan inte få ihop skadat. För att hans skada är neråt och min är uppåt. och han frågade jätte konstiga frågor och jag blev jätte nervös. Va kan hända efter det.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Resultatet av en särskild utredning kan förenklat sägas bli en av tre följande alternativ:

1) Du får ersättning för dina skador. Om försäkringsbolaget kommer fram till att allt ser OK ut samt att skadorna täcks av försäkringsvillkoret får du ersättning som täcker dina skador.

2) Du får ingen ersättning för dina skador. Om försäkringsbolaget kommer fram till att försäkringen inte täcker skadorna eller att något undantag är tillämpligt kan du få ett avböjande och blir då utan ersättning. Ett sådant beslut kan omprövas.

3) Du får ingen ersättning samt en polisanmälan görs. Om försäkringsbolaget i sin utredning kommer fram till att det finns misstanke om brott, samt tillräcklig bevisning finns, är det möjligt att de gör en polisanmälan för försäkringsbedrägeri. I så fall tas processen över av polisen som avgör om en förundersökning ska inledas.

Mer om vad en särskild utredning innebär och vad resultatet av en sådan kan bli finner du på Svensk Försäkrings hemsida: http://www.svenskforsakring.se/Huvudmeny/Branschsamarbete/Rekommendationer/Undersidor/Riktlinjer-for-forsakringsforetagens-utredningsverksamhet/.

Hoppas att det blev lite mer klarhet i situationen.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare