Särskild handräckning för arvsskifte

Hej!

Min syster och jag har anlitat en bodelningsman för att fördela arvet efter vår mor, En arvskifteshandling på detaljnivå är underskriven av båda. Min syster har "köpt" mammas villa men låter mig inte hämta de delar enligt arvskiftet som är mina och finns kvar i villan. Hon svarar inte alls på mina kontaktförsök. Vi har fler poster: klockor, ur filmer kort, intäkter från auktion mm som hon skulle fördela för lottning alt. vi skulle välja varannan eller betala till mig. Detta skulle vara klart enligt arvsskiftet till 1 augusti. Har varit i kontakt med bodelningsmannen för att få hjälp med verkställandet men han anser att hans uppdrag är slut i och med att vi skrivit under. Hur går jag vidare? Storasyster

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din situation rätt, har du gjort allt i din makt för att kunna få del av arvsskiftet.

När kontaktförsök inte längre besvaras finns hjälp att få.

Du kan vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära särskild handräckning för de sakerna din syster kvarhåller. Kostnaden för ett betalningsföreläggande är 300 kr och betalas i förskott. Ansökan behöver skrivas ut och kompletteras med arvsskifteshandlingen.

Här kommer en länk till ansökningen.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare