Särskild alt. vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten

Hej, min dotter har separerat från sin sambo men han vägrar hämta sina tillhörigheter och gör ingen adressändring. Vad kan hon göra för att komma vidare

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Polisanmälan?

Jag skulle vilja påstå att din dotters före detta sambo eventuellt kan göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, se 8 kap. 8 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Egendom har lämnats kvar hos din dotter och den före detta sambon vägrar att hämta grejerna- vilket enligt mig måste betraktas som ett ingrepp i din dotters besittning över bostaden. Således kan ett alternativ vara att polisanmäla detta! Dock vill jag uppmärksamma dig på att denna typ av ärende inte prioriteras hos polismyndigheten och således riskerar handläggningstiden att bli tämligen lång. Av naturliga skäl vill din dotter ha bort sakerna snarast möjligt och därför är förfarandet hos polisen inte att föredra i första hand.

Kan hon göra sig av med egendomen?

Oberoende av om det är oangeläget för henne att ha egendomen i sin bostad, så äger hon inte en rätt att slänga iväg saker vars äganderätt tillkommer annan, d.v.s. den före detta sambon. Att göra sig av med en sådan egendom som man själv inte äger kan innebära att man gör sig skyldig till ett olovligt förfogande, se 10 kap. 4 § brottsbalken. Äganderätten till egendomen ”är förbehållen eller eljest tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan”, som det står i lagtexten. Gör hon sig av med egendomen så kränker hon den före detta sambons äganderätt och kan således hållas straffrättsligt ansvarig för det.

Vilka alternativ återstår?

Det mest effektiva sättet för henne att få bort egendomen enligt min mening, är att ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Här står två olika typer av handräckning till buds; vanlig handräckning, se 3 § lag om betalningsföreläggande och handräckning(BFL), alternativt särskild handräckning enligt 4 § BFL https://lagen.nu/1990:746.

Jag skulle säga att en särskild handräckning närmast ligger till hands just med tanke på ovan förda argumentation avseende besittningsrubbningen samt ett eventuellt begånget brott av hennes före detta sambo. Hon hindras att till fullo kunna utnyttja sin bostad genom att hennes före detta sambo rubbar hennes besittning genom att inte hämta sina saker. En ansökan om särskild handräckning får avse åläggande för svaranden att "vidta rättelse när sökandens besittning har egenmäktigt rubbats eller annan olovlig åtgärd har vidtagits beträffande fast eller lös egendom eller utövningen av sökandens rätt till viss egendom på annat sätt olovligen hindras", se 4 § BFL. Kontakt kommer då att tas med hennes före detta sambo och han kommer då att ges en möjlighet till rättelse i form av att hämta sin egendom från hennes bostad. En ansökan om särskild handräckning hittar Du här: https://www.kronofogden.se/38147.html.

Vid en ansökan kommer kronofogdemyndigheten att ta ställning till denna och pröva om hon har rätt till en särskild handräckning. Således har de en rätta att antingen avslå eller bifalla hennes ansökan! Jag skulle vilja påstå att hennes möjligheter är tämligen goda att få ett bifall eftersom att det är en så pass självklar besittningsrubbning i detta fall.

Innan hon ansöker om handräckning skulle jag ändå vilja vitsorda att hon ännu en gång försöker ta kontakt med den före detta sambon och att hon berättar att hon är beredd att vidta ovan nämnda åtgärder för att få bort dennes egendom. Sker ingen förändring efter det bör hon absolut ansöka om handräckning alternativ anmäla om brott till polismyndigheten.

Hoppas att Du känner att jag lyckats besvara dina frågor på ett tillfredsställande sätt. Om Du är i behov av ytterligare juridisk rådgivning vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete. Jag nås bäst via email: Anes.sabic@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare