FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/09/2014

Särkullsbarns rätt att kräva ut laglott

Jag är särkullsbarn till min far och hans fru, som inte har några gemensamma barn. Min far har, inför ett omfattande kirurgisk ingrepp om 2 veckor, frågat om jag kan skriva på ett avtal där jag frånsäger mig rätten att kräva min laglott tills hans frus bortgång, så att hon kan sitta i orört bo på samma sätt som om hon varit min biologiska mor. Vilket skydd har jag mot att hon med gåvor eller på andra sätt spenderar mitt arv? Det bör tilläggas att hon just fyllt 70 och rimligtvis har 15 år eller så kvar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har du som så kallat särkullsbarn rätt att kräva ut din laglott redan vid din fars bortgång. Om du väljer att avstå kommer det att tillfalla din fars fru och först därefter tillfalla dig. Din fars fru kommer få hans kvarlåtenskap med så kallad fri förfoganderätt. Det innebär att hon har rätt att använda, sälja, ge bort osv. egendomen med begränsningen att hon inte har rätt att testamentera bort den. Hon begränsas också av regeln i Ärvdabalken 3 kap 3 § (https://lagen.nu/1958:637#K3P3S1) där det framgår att hon inte har rätt att genom gåva eller annan liknande handling ge bort en så stor del av arvet att din rätt till efterarv går förlorad. I sådant fall kan du kräva ersättning från henne.

Eftersom hennes  rätt att på olika sätt använda kvarlåtenskapen ändå är till stor del obegränsad kan det vara bra att fundera kring om du vill avstå din rätt att ta ut din laglott redan när din far går bort.

Hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare