Särkullsbarns arvsrätt och tolkning av testamente

Förklaring på testamente? Jag är särkullbarn och i testamente lyder: "Den som överlever den andre ärver med undantag särkullbarns lagligt. Efter bådas död ska kvarlåtenskap tillfalla respektive bröstarvingar med fördelning dem emellan enligt lag." Vad betyder detta?

Min mamma är gift med annan än min biologiska far. Har en halvsyster i det äktenskapet. Om mamma dör före hennes man, vad händer? Vad händer sedan när hennes man dör, ärver jag något? De har sagt att vi båda enligt denna formulering ärver dom båda. Stämmer det? Jag är inte adopterad av honom men han är som en pappa för mig.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning

Ett äktenskap upplöses genom den ena makens död eller äktenskapsskillnad (1 kap. 5 § äktenskapsbalken). När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Bodelningen görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes eller den dag dödsfallet inträffade (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Enskild egendom kan t ex vara egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild, egendom som en make fått i gåva av någon annan än den andra maken med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda egendom etc. (7 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Vid en bodelning ska först makarnas andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § äktenskapsbalken) och vid beräkningar av makarnas andelar i boet ska så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att de täcker de skulder som den maken hade när äktenskapsskillnad väcktes eller dödsfallet inträffade (11 kap. 2 § äktenskapsbalken). Vad som återstår av makarnas giftorättsgods, sedan avdrag gjorts för att täcka skulderna, ska läggas samman och värdet delas därefter lika mellan makarna (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Detta enligt likadelningsregeln. Vid bodelning med anledning av en makes död kan den efterlevande maken begära att vardera sida som sin andel behåller sitt giftorättsgods (12 kap. 2 § äktenskapsbalken). Detta är fördelaktigt för den efterlevande maken om t ex hen har större andel tillgångar än den bortgångna maken.

Efter att bodelning genomförts, antingen genom att den efterlevande maken och dödsboet får hälften vardera eller genom jämkning, sker arvskifte.

Bröstarvingar/Särkullbarn

Första arvsklassen utgörs av arvlåtarens barn (2 kap. 1 § ärvdabalken). Det är endast de barn som uppkommit i det aktuella äktenskapet som anses vara bröstarvinge. Din halvsyster, förutsatt att hon är dotter till din mamma och din styvpappa som är gifta, anses vara bröstarvinge.

Vid den ena makens död ärver den efterlevande maken före eventuella bröstarvingar, medan särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott direkt (3 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom du endast är barn till din mamma och inte till din styvpappa så anses du vara särkullbarn och har rätt att få ut din arvslott direkt medan din halvsyster får vänta tills sin biologiska pappas bortgång. Då ärver hon både sin mamma och pappa.

Arvtagarens barn taga lika lott (2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken). Det innebär att de tillgångar som finns kvar i dödsboet utgör kvarlåtenskapen efter din och din halvsysters gemensamma mamma, och att de ska delas lika mellan er. Exempelvis om dödsboet innehåller 100 000 kronor så ärver du 50 000 kr och din halvsyster 50 000 kr. Observera att din halvsyster inte kommer att få ta del av arvet direkt, utan att hennes biologiska pappa träder in före henne.

Hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer bröstarvinge eller särkullbarn, utgör hens laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Ett testamente kan med andra ord inskränka på en bröstarvinges eller särkullsbarns arvsrätt.

Tolkning av testamente

Vid tolkning av testamente utgår man från testamentsgivarens vilja (11 kap. 1 § ärvdabalken).

Jag tolkar testamentet som att du som särkullbarn, efter bodelning, kommer att ärva hälften av din mammas kvarlåtenskap enligt lag. Definitionen av bröstarvinge är avkomling och du är inte avkomling till din styvpappa eftersom han inte adopterat dig. Det framgår inte någon inskränkning av din arvslott i den formulering du angett i frågan som skulle göra att du endast får ut din laglott. Eftersom du inte är bröstarvinge till din styvpappa anser jag inte att formuleringen klargör att du har rätt att ta del av något arv från honom och testamentet kan därmed klandras av din halvsyster.

Om din mamma och din styvpappa önskar hjälp med att upprätta ett testamente som tydligare klargör deras gemensamma vilja rekommenderar jag att de bokar tid hos en av våra jurister. De kan boka en tid direkt på http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare