Särkullsbarn och arv

Hej. Min mamma är gift med en man som sedan tidigare har 4 barn. Min mamma har 2 barn. De har inga gemensamma barn. Om mammas man avlider före henne eller att mamma avlider först så tror jag att de har skrivit ett testamente där deras önskan är att den andra ska sitta i s k orubbat bo. Men jag tror också att det står att OM de hill ha ut direkt efter faderns död, så kan de inte kräva något den dagen min mamma avlider. Men om han avlider före henne och hans barn vill ha ut sitt arv redan då, hur mycket av tillgångarna delas då ut? Är det hälften till min mamma och sen får hans barn 25 % av andra halvan eller? Och i så fall vad händer med resterande 25%? Varför jag skriver är för att min mamma inte har någon pension som man kan "leva" på och då vore det bra att veta hur situationen blir OM hennes man går bort före henne.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Precis som du skriver har särkullbarn, vilket ni alla är, rätt att få ut sin arvslott när dennes förälder avlider, 3 kap 1 § ärvdabalken. Ett särkullbarn kan också välja att skjuta upp sitt arv tills styvförälderna avlidit enligt samma paragraf.

Om din mammas man avlider före henne kommer därför hans barn ha rätt att få ut sin arvslott, alltså sin del av sin pappas arv. Det som din mamma och hennes man verkar ha gjort är att testamentera en del av tillgångarna till varandra. Detta kan man göra så länge det inte inkräktar på bröstarvingens laglott, vilket är hälften av tillgångarna delat på antalet barn.

Så troligen har de testamenterat hälften av sina tillgångar till varandra och den andra halva ska delas mellan barnen. Alltså skulle din mamma få 50% av hans tillgångar vid en bortgång och hans barn få dela på de andra 50%. Men självfallet kan även testamentet se ut på annat sätt, dock kan man inte testamentera så att det kränkta bröstarvingarnas rätt att dela på 50%.

Om testamentet däremot bara uttrycker en önskan om orubbat bo finns det ingen garanti för att denna önskan följs utan om barnen då begär ut blir din mamma utan arv.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare