Särkullsbarn, förskott på arv och lottläggning

Hej. Min far har avlidit. Han är omgift och har en son med henne. Vi är tre barn till honom som nu kallas särkullsbarn. Jag har av min far fått låna 100 000 kr för många år sedan. Ska denna skuld räknas med vid ev, arv. Och kan det drabba mina bröder? Enligt pappas nya fru får vi barn bara var sin tavla av honom i arv. Är detta rätt? Hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Jag börjar med att gå igenom hur arvet efter din far ska delas, förutsatt att han inte skrev något testamente, och går sedan in på dina frågor. Din far var gift, ett äktenskap upplöses vid dödsfall (1:5 Äktenskapsbalk). En bodelning ska då göras då äktenskap upplöses, mellan honom och hans fru (9:1 Äktenskapsbalk). Förutsatt att din far och hans fru inte hade avtalat något annat till exempel genom äktenskapsförord har dom rätt till halva värdet var efter skuldtäckning (11:3 Äktenskapsbalk). Din fars fru får alltså hälften av den gemensamma egendomen dom hade, den andra halvan går till din fars arvingar. Av er fyra barn finns en son som har er fars fru som mamma, hans arvslott går till hans mamma så länge som hon lever, och när hon sedan är borta ärver han båda sina föräldrar samtidigt (3:1 Ärvdabalk). Ni andra tre syskon har rätt att få ut ert arv nu (3:1 Ärvdabalk). Varje barn har rätt till en lika stor andel (2:1 2 st Ärvdabalk), så du och dina syskon ska få lika mycket var i arv.

Lånet från din far

Vad gäller de 100.000 du fått låna av din far så ska gåvor till ett barn räknas som förskott på arv om inget annat är avtalat (6:1 Ärvdabalk). Så dom pengarna du har fått kommer att dras av från din andel. Detta drabbar inte dina syskon.

Bara var sin tavla.

Ni har enligt vad jag sagt ovan rätt till ett visst värde, värdet kan ni få ut antingen genom pengar eller genom att få egendom (23:3 Ärvdabalk). Vem som ska få vilken egendom kan ni komma överens om, och om det inte går kan ni komma överens om en metod för att välja egendom, till exempel lotta om vem som ska få en viss sak. Motsvarar tavlornas marknadsvärde det värde ni ska få ut kan det räcka, men om ni har rätt till ett högre värde har ni givetvis rätt att få ut mer.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare