Särkullebarn och gemensamma barn

Vi är ett gift par , min man har 2 barn sen tidigare och jag har ett barn sen tidigare. Sen har vi ett gemensamt barn.

Jag har nu drabbats av cancer och börjat tänka lite på vad händer om jag dör? Vi har inga stora tillgångar men vi har 200.000 på ett sparkonto som vi bägge har tillgång till. 150.000 av dom är min mans pensionspengar som han tagit ut i förskott medans han fortsätter att jobba. Vad händer med dessa pengar om jag dör .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag beklagar att du blivit sjuk och jag hoppas att du snart blir frisk.

Det första som ska göras är en bodelning mellan dig och din man, se 23:1 Ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637. Din man kan dock välja att behålla sitt giftorättsgods och alltså avstå bodelning enligt 12:2 Äktenskapsbalken (ÄktB) https://lagen.nu/1987:230.

Efter bodelningen ska arvet fördelas ur din kvarlåtenskap. Ifall du går bort, kommer ditt barn sedan tidigare (särkullebarnet) ärva tillsammans med ert gemensamma barn.

Säg att du efterlämnar 100 000 kr, då ska särkullebarnet få 50 000 av dessa och ert gemensamma barn 50 000. Särkullebarnet kommer dock ärva dessa 50 000 omedelbart, enligt Ärvdabalken (ÄB) 3:1 se https://lagen.nu/1958:637. Särkullebarnet kan även avstå att ta arvet direkt till förmån för din man, enligt 3:9 ÄB. Denne kommer då ärva sin del (en kvotdel) när din man går bort. Mer om kvotdel här nedan.

Säg att ditt särkullebarn vill ha arvet direkt vilket är mycket sannolikt. Då finns 50 000 kvar till ert gemensamma barn. Dessa 50 000 ärver dock inte det gemensamma barnet direkt, utan de ärver din man med fri förfoganderätt enligt 3:2 ÄB. Fri förfoganderätt innebär att din man kan göra vad helst han vill med pengarna förutom att testamentera bort dem. Ert gemensamma barn kommer sedan ärva en kvotdel ur din mans kvarlåtenskap. För att exemplifiera:

Ert gemensamma barn ska ärva 50 000. När bodelning gjorts (eller inte gjorts) uppgår din mans samlade förmögenhet till 100 000. Ert gemensamma barn ska då ärva 50 000/100 000 = 1/2 ur din mans kvarlåtenskap när han gått bort. Denna del utgör arvet efter dig. Resten av kvarlåtenskapen ska sedan fördelas mellan ert gemensamma barn och de två särkullebarnen på din mans sida.

Du kan givetvis upprätta ett testamente och på så sätt fördela din kvarlåtenskap efter dina önskemål. Bröstarvingar har dock alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten, se 7:1 ÄB.

Ifall du har fler frågor kring arvsskifte rekommenderar jag dig att boka en tid med vår samarbetspartner familjens jurist, du kan boka tid här http://lawline.se/boka

Vänligen

Emil Forssell

Rådgivare