Särkullbarns rätt till laglott

Hej igen, Om jag nu har fått hela huset och har hela lagfarten, kan då min mans särkullbarn tvinga mig att sälja huset så at de kan få laglotten? Och hur stor, i så fall, är laglotten om min man inte har skulder eller tillgångar, mer än kanske obetydligt på banken? I vårt gemensamma testamentet står att jag ska ärva hälften och särkullbarn dela på 50 %. Vi har inte haft kontakt med dessa "barn" på 5 år. Min man vill inte att de ska ärva något överhuvudtaget, mer än möbler som gått i släkten. Tacksam för fortsatt svar på min fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår på din fråga att du ställt en tidigare fråga till oss på Lawline. Tyvärr kan jag varken läsa din tidigare fråga eller se vem som besvarade den, men jag ska försöka hjälpa dig med din nya fråga utifrån de omständigheter som du har beskrivit i den här frågan.

Hur stor är laglotten?

Ett barn till arvlåtaren, den som avlidit, har alltid rätt att få ut sin laglott ur arvet efter den avlidna. Laglotten är en slags miniminivå som uppgår till halva värdet av arvslotten. Arvlåtaren kan alltså inte testamentera bort barnens laglotter. Om den avlidna hade t.ex. 1 barn är dess arvslott 100 % av kvarlåtenskapen (t.ex. 100 000 kr), och dess laglott 50 % (alltså 50 000 kr). Detta betyder att en arvlåtare inte kan testamentera bort mer än 50 % av sina tillgångar. Om det görs kan arvlåtarens barn ändå kräva ut så pass mycket ur kvarlåtenskapen att de får sina laglotter täckta. Ert testamente som ger särkullbarnen rätt till 50 % av kvarlåtenskapen innebär alltså att särkullbarnen ges rätt till sina laglotter. Oavsett hur många barn det rör sig om blir deras sammanlagda laglotter alltid lika mycket som hälften av kvarlåtenskapen. Hur stor laglotten blir i ditt fall beror på hur mycket fastigheten (och övrig kvarlåtenskap) är värd och hur många barn din man har.

Kan särkullbarnen tvinga fram en tvångsförsäljning?

Om den avlidna var gift och endast hade gemensamma barn med sin make, ärver maken barnens arv och barnen ärver i sin tur den efterlevande maken när den dör. Särkullbarn till den först avlidna maken har dock alltid rätt att få ut sin andel av arvet direkt vid sin förälders död, vilket betyder att din mans barn faktiskt kan tvinga dig att sälja huset så att de kan få ut sina laglotter, om det inte finns annan egendom som deras laglotter kan täckas med. Det spelar ingen roll att man står som lagfaren ägare till fastigheten. Till och med om arvlåtaren ger bort sin hälft av fastigheten i gåva till den andra maken innan arvlåtaren dör kan särkullbarnen fortfarande göra anspråk på den del som tillhörde arvlåtaren.

Vad du kan göra för att förhindra att särkullbarnen tvingar fram en försäljning

Det du kan göra för att försöka undvika att särkullbarnen tvingar dig att sälja fastigheten om deras laglotter inte kan täckas med annan egendom är att försöka avtala med dem om att de ska avstå sina laglotter tills du dör eller tills du har hittat en annan bostad. Det är också tänkbart att låta särkullbarnen bli samägare till fastigheten så att de äger den tillsammans med dig. En annan möjlighet är att ge särkullbarnen ett ekonomiskt incitament att inte tvinga dig att sälja huset. Det skulle t.ex. kunna vara att de får ärva lite mer än sina laglotter om de låter dig bo kvar. Det finns många praktiska lösningar så länge som ni kan komma överens.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga! Eftersom jag inte har möjlighet att se din tidigare fråga får du gärna lämna ytterligare upplysningar och frågor här under i kommentarsfältet om du känner att du inte riktigt fick det svar du sökte.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare