Särkullbarns rätt till arv, enskild egendom

Svärfar och svärmor ägde ett fritidshus tillsammans.

Detta skrevs över som enskild egendom via gåvobrev till svärfar innan svärmors bortgång.

Har särkullbarn på svärmors sida någon laglig rätt till fritidshuset vid svärfars bortgång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att fritidshuset övergått till svärfar och därmed blivit hans enskilda egendom innebär att han ensam äger det och att svärmoderns lagliga band till egendomen klippts. Hade de exempelvis skilt sig medan hon var i livet hade huset överhuvudtaget inte beaktats i bodelningen. På samma vis hålls enskild egendom utanför den bodelning som normalt sker då den ena maken avlidit (för att klarlägga vad den avlidne maken ägde, alltså vad som ska fördelas mellan den avlidnes arvingar eller i enlighet med ett testamente). Kort sagt så har särkullbarnen inte någon rätt till fritidshuset den dag svärfar avlider, det enda som kan grunda ett anspråk för deras del är om svärfar skulle testamentera huset till dem.

Lawline RådgivareRådgivare