Särkullbarns rätt till arv

Är gift med ett gemensamt barn. Min man har däremot en dotter innan. Det jag undrar över är att 75%av vårt hus är skrivet på mig o jag har ett eget bankkonto. Har särkullebarnet rättighet till arv på mitt bankkonto o mina 75% av ägarskapet på huset om min man skulle gå bort.

Mvh Yvonne Bjurden

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

När någon avlider ärver dennes bröstarvingar lika delar av kvarlåtenskapen, 2 kapitlet 1§ ärvdabalken (ÄB). Bröstarvingar är barnen till den avlidne. Om den avlidne var gift kommer den efterlevande maken ärva kvarlåtenskapen.

Ett undantag från detta är dock de fall där den avlidne har särkullbarn. Särkullbarn har rätt att ta del av arvet med en gång (3 kap 1§ ÄB). Således kan särkullbarn få ut sin del av kvarlåtenskapen innan den efterlevande maken avlider. Särkullbarn har dock möjlighet att avstå från sitt arv efter den först avlidna maken till förmån för den efterlevande maken, och i detta fall har bröstarvingen i stället rätt att ta del av sitt arv efter den först avlidne när också den efterlevande maken avlidit, 3 kap. 9 § ÄB.

För att besvara frågan om särkullbarnet kommer ta del av huset och ditt bankkonto måste utredas om det kommer att ingå i kvarlåtenskapen eller ej. Detta på grund av att det är kvarlåtenskapen som särkullbarnet ärver.

Generellt sätt kan sägas att när en gift make avlider kommer en bodelning göras, i den ska giftorättsgods ingå (10 kap 1§ ÄktB). Giftorättsgodset kommer sedan, efter avdrag för skulder, fördelas mellan makarna (11 kap 1 och 2 §§ ÄktB). Den avlidne makens del samt dennes enskilda egendom kommer utgöra dennes kvarlåtenskap. Din enskilda egendom kommer inte ingå i bodelningen, och inte heller i den efterlevande makens kvarlåtenskap.

Således är det av betydelse om pengarna på bankkontot och huset är giftorättsgods eller din enskilda egendom.

Jag hoppas att det blev lite tydligare. Jag råder er att gå till en erfaren jurist som är specialiserad på frågor om arvsrätt, för att på så sätt lösa dessa frågor genom testamente. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Kim ShawRådgivare