Särkullbarns rätt till arv

Hej

Jag är sambo med Joanna 65 år. Vi har inget Samboavtal, men har skrivit testamenten.

Framförallt känner nog Johanna att hälsan sviktar.

Joanna är den av oss som har de ekonomiska resurserna. Bostadsrätt, fritidshus, likvida medel.

Vi har varsin dotter i tidigare förhållanden och det är Joannas dotter som är problemet. Hon vände ryggen till sin mamma för 5 år sedan. Ville inte ens betala tillbaka en skuld på närmare en miljon. Att behöva gå till jurist för att ens barn ska betala tillbaka. Hon verkar ha inställning att mammas är mitt.

Joannas dotter är JURIST!

Nu till min fråga: Joanna vill att vi gifter oss, för att säkra att jag ärver henne vid hennes död. Hennes dotter kommer säkert att vrida och vända på allt för att få det mesta själv.

Är jag tryggare av att gifta mig med Joanna än att bara ha testamente?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall kommer ett giftemål inte att förändra situationen. Hade det varit ert gemensamma barn hade du haft rätt till hela arvet om din sambo skulle avlida, dock med sk. fri förfoganderätt (inte full äganderätt) vilket innebär att det sedermera hade tillfallit din sambos dotter vid din död. Men eftersom din sambos barn inte är ditt barn har hon rätt att kräva sitt arv direkt, då hon är ett sk. särkullbarn. Ett testamente tar inte skillnad på huruvida du är make eller sambo, utan egendom tillfaller den som testamentet utpekar. Det finns dock regler som delvis kan inskränka testamentet. Ett barn, eller alla barnen tillsammans, har alltid rätt till minst hälften av det totala arvet; deras sk. laglott. Om testamentet inskränker laglotten, d.v.s. testamenterar bort mer än hälften av tillgångarna, kan din sambos barn begära jämkning för att få ut sin laglott.

Sammanfattningsvis spelar det i detta fall ingen roll huruvida ni är gifta eller ej, utan det viktigaste är att upprätta ett korrekt testamente. För hjälp med testamente kan ni t.ex. använda våra jurister här på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare