Särkullbarns rätt att ta arv efter sist avliden make som ej är förälder

Hej! Sysslar med bouppteckningar och har nu träffat på ett bo som ser ut som följande: Kvinna avliden och saknar arvingar. Kvinnan som avlidit har tidigare varit gift (mannen avliden sedan tidigare) . Kvinnan har enligt uppgift ärv samtliga tillgångar efter maken som hade egna barn, dvs särkullbarn. Min fråga är: ärver särkulbarnen allt eller bara den del som kommer från mannen dvs pappan? Har bestämt för mig att särkullbarn ärver hela boet i detta fall. Vill kolla . Har i dagsläget inte bouppteckningen efter maken och ej heller bodelningen.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt 3 kap. 8 § ärvdabalken gäller att om det vid den efterlevande makens död finns arvsberättigade enbart efter en av makarna skall dessa arvingar ärva allt. I det scenario du beskrivit medför regeln i 3 kap. 8 § ärvdabalken att särkullbarnen ärver samtlig kvarlåtenskap, såväl den del som är att hänföra från fadern så som den del som är att hänföra från den nyligen avlidna kvinnan.

Ärvdabalken finner du https://lagen.nu/1958:637#K3..

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare