Särkullbarns rätt att avstå arv

Hej!

Vi är ett par som inte har gemensamma barn.

Jag (Ylfva) har två barn med min förra man. Jag och min nuvarande fästman(Lasse) äger tillsammans ett sommarställe. Vi har köpt det tillsamman och äger hälften var.

Vi tänker inte gifta oss. Tänkte i stället att vi skulle skriva ett testamente om att mina barn ska ärva sin laglott först när bägge avlidit.

Vi har fått information att särkullbarn kan klandra testamentet.

Vi tänkte därför att be barnen skriva på att dom godkänner testamentet att vänta med arvet innan bägge dött. Barnen är med på det.

Skulle vara bra att veta om det funkar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Särkullbarn har mycket riktigt rätt till arv i anslutning till sin förälders död enligt ÄB 3:1. Däremot kan särkullbarn avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken enligt ÄB 3:9. Dina barn kommer då få efterarvsrätt i din mans bo.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare