Särkullbarns laglott vid efterarv efter testamente och arvsavstående

Hej

Jag har en fråga ang särkullsbarn. Min far har två barn och hans fru har två barn och de har inga gemensamma barn. Min farmor är illa däran och sitter dessvärre med en mindre förmögenhet. Min far kommer ärva 50% och mina två kusiner 25% vardera då min farbror är avliden. Min far har svår ms och jag och min syster är lite oroliga huruvida vi kommer få ärva i vår tur vår farmors del av förmögenheten trots att, så vitt jag vet, de har skrivit testamente på att min fars fru ska sitta i orubbat bo när han avlider. Eller kommer min fars frus barn få min farmors pengar när hon avlider så jag och min syster står lottlösa? Kan jag och min syster på något sätt bestrida isåfall?

Tacksam för svar snarast Hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt ärvdabalken 7 kap. 1 § är hälften av den arvslott som genom lag tillkommer en bröstarvinge dennes laglott. Bröstarvingarnas arvslott är enligt 2 kap. 1 § lika stora. Det innebär att din och din systers arvslotter uppgår till 50 % vardera av er fars kvarlåtenskap. Det innebär i sin tur att er respektive laglott uppgår till 25 % vardera. Sammanlagt 50 % av er fars tillgångar kan alltså inte testamenteras till någon annan än er bröstarvingar.

Undantaget från den regeln är att er fars fru kan ärva dessa tillgångar med fri förfoganderätt om ni väljer att avstå från arv enligt 3 kap. 9 §. Detta innebär att frun får förfoga fritt över tillgångarna under sin levnadstid men att tillgångarna inte kommer ingå i hennes dödsbo. Vid fruns bortgång kommer ni, faderns två bröstarvingar, i sådant fall ha rätt till efterarv. Det vill säga att ni då kommer ärva en andel av fruns tillgångar motsvarande den andel er laglott utgjorde bland fruns tillgångar efter arvet från er far. Detta regleras i 3 kap. 2 §.

Jag förstår att detta kan tyckas förvirrande så låt mig presentera ett räkneexempel: Er far har 200 kronor vid sin bortgång. 100 kronor utgör er sammanlagda laglott. Ni avstår arv tillsvidare. Frun har vid tillfället 100 kronor. Efter arvsskiftet har hon då 300 kronor varav 100 kronor utgör er laglott, en tredjedel av hennes sammanlagda tillgångar. Låt oss säga att hennes förmögenhet växer till 450 kronor innan hennes bortgång. Då har ni genom efterarv rätt till en tredjedel av hennes tillgångar, alltså 150 kronor.

Väljer ni inte att avstå från arv enligt 3 kap. 9 § ärver ni er far direkt enligt 3 kap. 1 §. Arvet uppgår då till 25 % av er fars tillgångar vardera. Oavsett vilket av dessa två alternativ ni väljer ärver ni alltså er far, alla tillgångar kommer inte tillfalla er fars frus barn.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare