Särkullbarns efterarvsrätt utan att arvskifte skett

Min pappa gifte om sig efter att min mamma dog. Hans nya fru hade två egna barn. Sen dog frun. Hennes barn vägrade av olika anledningar att skriva på bouppteckningen, så därför skiftades aldrig arvet efter henne, dvs det finns fortfarande kvar pengar på ett låst konto som var hennes. Det fanns inga fastigheter eller annat av värde såvitt jag vet.

Nu har min pappa också dött. Allt som finns kvar efter honom är ett några tusenlappar på ett konto som var hans. Det finns inget lösöre, eftersom han bodde på äldreboende sin sista tid. Innan pappa gjorde sig av med möbler etc. var ett av den avlidna fruns barn i lägenheten och valde ut de saker hen ville ha. Det andra barnet dök aldrig upp fast hen var kontaktad.

Jag tänker att pappas frus barn inte ärver pappa. Deras arv finns på kontot efter deras mamma. Tänker jag rätt?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När särkullbarnens mor gick bort skulle ett arvskifte ägt rum där din far skulle ha ärvt hela hennes egendom, hälften med full äganderätt och andra hälften som utgör särkullbarnens laglott med fri förfoganderätt. Detta gäller fram till det att han går bort - vid vilken tidpunkt särkullbarnen ärver deras laglott från deras mor enligt efterarvsrätten. De har däremot som särkullbarn rätt till att få ut sitt arv direkt. Om inte de tagit ut sitt arv direkt så har de en efterarv som legat och väntat hos din far. Men eftersom ett arvskifte inte verkar ha ägt rum i första fall, torde de därmed inte ha något anspråk på arv efter din far. Du har alltså rätt.

Angående arvskiftet mellan din far och hans dåvarande fru

Detta påverkar din arvslott eftersom hälften av hennes kvarlåtenskap skulle ha gått till honom - och nu också till dig som bröstarvinge till honom. Kontakta Skatteverket för att se om någon bouppteckning förrättats. Den ska ju ha undertecknats av samtliga dödsbodelägare vilka vid den tiden har varit hennes man och barn. Om du vill så kan du begära att få en boutredningsman förordnad av domstol som tar över dödsboet och går igenom samtliga transaktioner och tillgångar en tid tillbaka som tillhört din far för att tillvarata din rätt till arv. Det kan vara bra att veta att om din fars kvarlåtenskap inte räcker till kostnaderna för en boutredningsman så kan han eller hon begära betalt av den som skickat ansökan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare