Särkullbarns arvsrätt, särskilt om enskild egendom

Hej!

Min far (som från tidigare förhållande *då ej giftermål* har två söner) är nu gift med en kvinna (som från tidigare äktenskap har två barn). Min fars fru har tyvärr hotat mig med att jag och min broder vid eventuell dödsfall av min far ej ska få ut vårt arv.

Min nu kommande fråga är nu inriktad på bestämmelser kring enskild egendom för den avlidne.

Om ej enskild egendom (från min far) är skrivet i äktenskapsförord eller testamente, finns det juridiskt valida metoder för min far att antingen till mig och min broder sälja eller ge egendom som vid dödsfall står över den rätt hans maka har, och att jag och min broder därför kan få ut dessa enskilda egendomar utan juridiska problem med hans maka?

(Jag vill betona att den enskilda egendom som förhoppningsvis min far genom juridiskt valida metoder till mig och min bror kan ge/sälja skall av honom förvaltas fram tills sin död. Det i hans och hans frus hem).

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga !

Frågor som äktenskap och arv behandlas i Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) respektive Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637).

Jag vill först av allt klargöra att enskild egendom är sådan egendom som har angivits som enskild egendom i ett äktenskapsförord, testamente eller som givits som gåva eller arv och av gåvogivaren eller arvlåtaren har angett att den ska vara enskild, Äktenskapsbalken 7:2. Utgångspunkten är alltså att en makas egendom är giftorättgods och bara om någon av de situationer som anges i 7:2 föreligger så ska den vara enskild.

För det fallet att din far skulle avlida innan hans fru kommer följande att ske. En bodelning kommer att förrättas mellan din far och hans fru. Utgångspunkten då är att all enskild egendom undantas, medan nettogiftorättsgodset (egendomen som finns kvar efter avdrag för skulder) delas på två, varav den ena tillfaller din fars maka. Om det bara finns gemensamma barn i äktenskapet ärver den efterlevande makan med försteg, vilket innebär att hon får även den andra delen av giftorättgodset, som inte fördelas slutgiltigt mellan arvingarna förrän även den efterlevande maken avlider, Ärvdabalken 3:1. Nu är situationen inte riktigt så i ditt fall. Du och din bror är så kallade särkullbarn. Särkullbarn har rätt att få ut sin del av arvlåtarens (din fars) egendom direkt, ÄB 3:1. Undantaget är att den efterlevande makan får förbehålla sig ett belopp om fyra prisbasbelopp, om detta inte täcks av hennes andel av giftorättgodset, ÄB 3:1 2 st. Denna summa (prisbasbeloppet för 2015 är 44 500 kronor x 4= 178 000) är tänkt som ett skydd så att inte den efterlevande makan ska stå helt barskrapad vid makens bortgång.

Dessa regler kan verka lite krångliga, men för att sammanfatta har du och din bror som särkullbarn rätt att få ut er del av arvet direkt i samband med er fars bortgång. Hans efterlevande maka kan inte förhindra detta. Om ni särskilt vill reglera att viss egendom ska tillfalla dig och din bror kan detta också regleras genom ett testamente.

Om ni vill ha hjälp av en jurist med att upprätta ett testamente kan ni boka tid på lawline.se/boka.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare