Särkullbarns arvsrätt och basbeloppsregeln

Hej jag heter Ulla Sjödin och är gift med Kenth Sjödin. sen 5 år tillbaka . vi har inga gemensamma barn . men jag har 2barn sen tidigare och han har 2 barn sen tidigare .vi har bara ett äktenskapsförord och nu undrar jag om man måste ha ett testamente om någon skulle gå bort före den andra Kenth har parkinsion och har haft det i många år. har hört att det är lite mervänliga hälsningar komplicerat när man inte har barn ihop. vänliga häls Ulla sjödin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt ärvdabalken 3 kap 1§ tillfaller en arvlåtares kvarlåtenskap efterlevande make. Du skriver att ni har två särkullbarn var. I en sådan situation har arvlåtarens barn rätt att få ut sin arvslott på en gång. Till skydd för efterlevande make finns dock den så kallade basbeloppsregeln. Den efterlevande maken har rätt att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp (den s.k. basbeloppsregeln). I det totala värdet ska inkluderas det som den efterlevande maken erhållit genom bodelning och det som utgörs av den efterlevande makens enskilda egendom.

Om arvlåtaren väljer att skriva testamente till förmån för efterlevande make har särkullbarnen ändå rätt att kräva ut sin laglott.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare