Särkullbarns arvsrätt

Hej igen!

Som en komplettering till min tidigare fråga om äktenskapsförord så undrar jag om mina brorsbarn har rätt till halva min brors bostadsrätt om min bror skulle gå bort? Min bror äger hela bostadsrätten där han och hans nya fru bor. Hennes barn är utflugna. Min bror och hans fru har, som sagt, inte skrivit något äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När din bror avlider ska hans kvarlåtenskap fördelas mellan hans arvingar, där bröstarvingar står främst som arvtagare (alltså din brors barn). Detta stadgas i ärvdabalken (ÄB) 2:1. Först ska en bodelning göras mellan makarna för att bestämma vardera del av det gemensamma giftorättsgodset enligt reglerna i äktenskapsbalken (förenklat innebär detta att makarnas giftorättsgods räknas ihop efter skuldtäckning för att sedan delas lika mellan dem- det är då inte otänkbart att bostadsrätten läggs på den efterlevande makens lott för att underlätta för denne). Den egendom som tilldelas den avlidnes sida utgör dennes arvslott, vilket dennes arvingar har rätt till. Denna rätt inskränks däremot av skyddet för efterlevande maka/make, vilket innebär att dessa har bättre rätt än gemensamma barn till den avlidnes kvarlåtenskap. Gemensamma barn får så att säga vänta på sin tur, alltså tills båda föräldrarna avlidit, se 3:1. Undantaget från denna regel är så kallad särkullbarn, alltså den avlidnes bröstarvingar som inte är gemensamma med den nu ensam maken/makan (ÄB 3:1). Detta innebär att dessa barn kan få ut sin arvslott direkt.

Av din fråga antar jag att din brors barn inte är gemensamma med den nya frun. De är därför särkullbarn. Om dessa har rätt till just halva bostadsrätten beror lite på bodelningsresultatet, de har rätt till arvslotten efter sin far men då det ekonomiska värdet. Om det finnas annan egendom som skiftats till din brors sida (till ett lika värde som bostadsrätten) är det denna egendom de har rätt till. Har däremot bostadsrätten hamnat på din brors lott ingår denna i arvslotten för barnen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Lawline RådgivareRådgivare