Särkullbarns arvsrätt

Om man har barn innan man gifte sej med en annan och avlider får bara nuvarande maka ärva eller får tidigare barn ärva eller båda

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 3 kap. 1 § ÄB ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (alltså den som personen är gift med). Om den som avlider efterlämnar någon bröstarvinge, som inte är barn till den nya makan/maken, har de rätt att få ut sin del av arvet på en gång.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB har barnen alltid rätt till sin laglott, vilket utgör hälften av arvslotten. Dock har makar ingen legal arvsrätt och det går att testamentera bort allt arv så att maken/makan inte får någonting. Observera dock att det finns en regel i 3 kap. 1 § st. 2 ÄB som säger att maken/makan alltid har rätt till fyra gånger det prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ SFB.

Om det är något i svaret som är oklart hänvisar jag till kommentarsfältet nedan. Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare