Särkullbarns arvsrätt

Jag har tre vuxna barn och min partner har fyra vuxna barn. Hjälp mig räkna ut delarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår av din fråga är du intresserad av att veta hur ett eventuellt arv ser ut. Då det verkar som att ni har enskilda barn, dvs. särkullbarn kommer barnen att ärva direkt enligt den legala arvsordningen. Detta framgår av Ärvdabalken 2:1. Huvudregeln är att sambor inte ärver, om testamente inte är upprättat. Är det däremot så att ni är gifta, har partnern en eventuell rätt till arv. Dock, då det handlar om särkullbarn, kommer dessa att kunna begära ut sin rätt till arvet direkt vid bortgång, detta framgår av Ärvdabalken 3:1.

Vidare ska sägas att efter bodelning har skett finns egendomen som är arvsberättigad i en s.k. kvarlåtenskap. Enligt den legala arvsordningen ska var och en av barnen (var och en gren) ärva med lika delar. Det vill sina, för dina tre barn ska dem ärva 1/3 vardera, samt för din partner ska vart och en av barnen ärva 1/4.

Om eventuellt testamente finns kan särkullbarnen begära jämkning av testamentet, och därefter få ut en laglott. Laglotten motsvarar hälften av en arvslott. Detta framgår av Ärvdabalken 7:1-3.

Hoppas att svaret var till din hjälp, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare