Särkullbarn på båda sidor, vem har rätt till landstället?

Hej,

Min mammas man har gått bort och är nu orolig för att mannens tidigare barn ska göra anspråk på deras landställe.

Vi vet ännu inte om landstället ägs av mammas före detta man eller om han har gett bort det till sina barn.

Om det senare är fallet, att han har givit det till barnen, räknas det som förskott av arv då?

stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar från att din mamma var gift med mannen som nu har gått bort och att du inte är bröstarvinge till honom.

Enligt 3 kap 1§ Ärvdabalken ÄB ska kvarlåtenskapen tillfalla efterlevande make, alltså din mamma. Gemensamma barn har sedan rätt till efterarv efter den först avlidne maken vid den efterlevande makens bortgång enligt 3 kap 2§ ÄB. Vad gäller särkullbarn, alltså barn från en tidigare relation, har dem rätt att få ut sitt arv efter föräldern direkt vid dennes bortgång men de kan också välja att avstå från sitt arv till förmån för efterlevande make och ärver därmed en del i en framtida förmögenhetsmassa. Mannens bröstarvingar får då ut sitt arv vid din mammas bortgång.

Vid mannens bortgång sker en bodelning mellan honom och din mamma. Huvudregeln vid bodelning är att makarnas gifträttsgods läggs samman och sedan delas lika mellan dem enligt 9 kap 1§ Äktenskapsbalken (ÄktB) och 10 kap 1§ ÄktB. Just i de fall då äktenskapet upplöses på grund av en av makarnas död har efterlevande make (alltså din mamma) rätt att begära att vardera sida erhåller sin del av giftorättsgodset enligt 12 kap 2§ ÄktB. Giftorättsgods är den egendom som inte är enskild egendom enligt 7 kap 1&2§ ÄktB. Då du skriver "deras landställe" kan jag inte svara på om detta utgör giftorättsgods eller enskild egendom. Förutsatt att din mamma inte begärt att vardera sida ska behålla sitt giftorättsgods och att landstället är gifträttsgods ska det ingå i bodelningen men utgör den mannens enskilda egendom är huvudregeln att den inte ska ingå i bodelningen.

Då jag förstår det som att även du är särkullbarn har du ingen rätt till arv av mannen som nu har avlidit förutsatt att det inte finns något testamente. Om landstället var giftorättsgods och den nu avlidne mannen har gett det till sina barn har din mamma rätt till halva då giftorättsgodset ska delas lika. Om landstället var hans enskilda egendom skulle det ändå tillfalla hans barn vid hans bortgång och det spelar därför ingen roll om han har givit det till dem tidigare. Allt som arvlåtaren under livstiden ger till en bröstarvinge ska enligt 6 kap 1§ ÄB anses utgöra förskott på arv om inte annat har föreskrivits eller om det med hänsyn till omständigheterna kan anses vara avsett. Att en bröstarvinge har erhållit ett förskott av sitt arv innebär att detta förskott senare ska avräknas på bröstarvingens arvslott. Förskott på arv avser därmed främst att arvet ska delas lika mellan bröstarvingarna. Då jag uppfattar frågan som att du inte är bröstarvinge till din mammas man som nu har gått bort har du ingen arvsrätt efter honom och att han har gett förskott på arv till sina bröstarvingar påverkar inte dig eller din mamma så länge landstället inte utgör giftorättsgods för då har din mamma som sagt rätt till hälften.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare