Särkullbarn och makes rätt till arv

Hej! Jag är omgift sedan 4 år och har 2 särkullbarn, min man har inga barn. När vi gifte oss ville min man att vi skulle ha ett totalt äktenskapsförord, dvs allting är enskild egendom. Min man har ett testamente där allting går till hans mamma och i andra hand till hans moster och kusiner. Min fråga är då vad som händer med arvet efter mig. Går allting till mina barn? Bör jag skriva något testamente?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Först och främst vill jag uppmärksamma dig om att jag har uppfattat din fråga som om att ni inte har några gemensamma barn och mitt svar utgår också från detta antagande.

Att ni upprättat ett äktenskapsförord har till största del enbart betydelse för den bodelning som brukar komma till stånd i samband med att en av makarna avlider enligt 1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § 1 st. äktenskapsbalken. När makarna enbart har enskild egendom finns oftast inget behov av en bodelning men i vissa fall kan sådan förrättas ändå, exempelvis om det är svårt att reda ut vilken egendom som tillhör vilken make.

Enligt 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken gäller som huvudregel att om arvlåtaren var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Här skall dock i ert fall ses till andra ledet i regleringen där det föreskrivs att om arvlåtaren efterlämnar någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge (särkullbarn) så omfattar makens rätt till kvarlåtenskapen en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt till att ta arv till förmån för den efterlevande maken. Med bröstarvinge avses enligt 2 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken arvlåtarens avkomlingar.

Denna reglering medför i ert fall att när du avlider kommer hela kvarlåtenskapen efter dig att fördelas mellan dina två särkullbarn i enlighet med deras arvsrätt. Din make kommer i sådant fall ej att ta del av arvet under förutsättning att något av dina barn ej avstår sin rätt till arv. Rätten att avstå arv regleras i 3 kap. 9 § ärvdabalken.

Här finns dock vissa skyddsregler för din make. Enligt 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken har efterlevande make alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken (så långt kvarlåtenskapen räcker) få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken har erhållit vid bodelningen eller som utgör makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet (177 600 kr år 2014) vid dödsfallet. Då du och din make har upprättat ett äktenskapsförord mellan er där ni beslutat att samtlig egendom ska var parts enskilda egendom gäller vid din bortgång att om din makes enskilda egendom ej når över fyra gånger prisbasbeloppet året för dödsfallet kommer denna skyddsregel kunna tillämpas av honom. Trots att egendomen gjorts enskild och du har särkullbarn kan han således få ta del av din kvarlåtenskap och på så sätt minskas särkullbarnens andelar.

Beroende på hur du vill att kvarlåtenskapen efter dig ska fördelas kan det vara idé att skriva ett testamente. Är din avsikt att dina barn ska erhålla hela kvarlåtenskapen med lika stor del vardera finns dock inget direkt behov av ett testamente eftersom den rättsliga ordningen redan föreskriver sådan fördelning. Det ska även tilläggas att ett testamente ej kan medföra att skyddsregeln för efterlevande make i 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken avtalas bort.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare