Särkullbarn och efterarv

Hej, min man och jag har varit gifta i snart 30 år. Vi har inga gemensamma barn utan var sin dotter - så kallade särkullsbarn. Vi har skrivit inbördes testamente med fri förfoganderätt. Vi har inte äktenskapsförord eller enskild egendom. Vi vet att, t ex, om min man avlider först, så kan hans dotter få ut sin laglott genast. Jag har fri förfoganderätt, men hur mycket kan min mans dotter enligt lag få ut i efterarv när jag avlidit. Är det ändå så att hon får ut resterande av arvslotten. Innebär fri förfoganderätt att jag kan "göra slut" på detta hennes efterarv och vad får då min dotter när jag avlider. Vi vill ju att båda våra döttrar ska ha lika mycket efter oss.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Om ett särkullbarn till den först avlidne maken bara utfår sin laglott innebär det att det i testamente har förordnats att den andra hälften skall tillerkännas annan. Har den efterlevande maken då erhållit något med föreskrift om fri förfoganderätt innebär det en rätt till efterarv för den först avlidne makens särkullbarn.

Det som skall utgå i efterarv är en kvotdel av den efterlevande makens kvarlåtenskap vid dennes bortgång. Kvotdelen utgörs av kvoten av det den efterlevande maken fick i arv med fri förfoganderätt och dennes totala förmögenhet vid den först avlidne makens död, exempelvis 1/3. Det den första avlidne makens särkullbarn då först skall utfå är 1/3 av den efterlevandes kvarlåtenskap vid dennes frånfälle.

Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande maken fritt får förfoga över denna genom s.k. livrättshandlingar, men får inte genom testamente förfoga över den kvotdel som hon ärvt. I 3:3 ÄB (ärvdabalken) finns också ett skydd för den först avlidnes arvingar om den efterlevande genom gåva eller jämförlig handling, utan tillbörlig hänsyn, orsakat väsentlig minskning av boet.

Vid den sist avlidne makens död skall alltså den först avlidne makens särkullbarn då utfå efterarv när det finns testamente med fri förfoganderätt. Efterarv utgör en kvotdel av den efterlevande makens kvarlåtenskap vid dennes frånfälle. Kvarlåtenskapen kan givetvis ha minskat genom att efterlevande make levt upp tillgångar, den först avlidnes arvingar får då ut sin kvotdel (exempelvis 1/3) ur det som finns kvar. När den först avlidnes särkullbarn utfått sitt efterarv kan den sist avlidne makens arvingar utfå resten av kvarlåtenskapen.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare