Särkullbarn, laglott och efterarv.

Hej min man har 2 barn i ett tidigare giftermål. Vi är gifta och har inga gemensamma barn. Vi har skrivit teatamente, där jag står som förmånstagare. Han står som ägare till vår bostadsrätt. Lägenheten har ett försäljningsvärde på ca 3 miljoner och en skuld på 400.000kr det finns oxå en gammal uppskjuten skuld på ca 250.000kr från tidigare försäljningar på fastigheter.

Vad händer när om min man dör före mig. Hur mkt blir särkullsbarnens laglott, den som dom kan välja att ta ut direkt. Vi har skrivit i testamentet att om dom inte tar ut sin laglott, och väntar tills jag avlider så har dom rätt till ett efterarv ifrån oss bägge. Men om dom väljer att ta ut den, så får dom inget mer.

Kan jag bestämma mig för att betala ut deras laglott direkt och inte ge dom ett efterarv. Trots att det finns ett testamente

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga! Det din fråga rör är familjerätt och mer specifikt reglerna i Ärvdabalken (ÄB).

Laglotten är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvingen, 7 kap 1 § ÄB. Laglotten är det ett barn minst kan kräva i arv av sin förälder, oavsett vad som står i ett testamente. Till skillnad från gemensamma barn har särkullbarn (barn till den ena maken från ett tidigare förhållande) alltid rätt att ta ut sin laglott (halva arvslotten) direkt vid förälders död, 3 kap 1 § ÄB. Men de kan också avstå, och istället få ut sitt arv när den efterlevande maken dör (det är då det kallas efterarv), 3 kap 9 § ÄB. Efterarvet förklaras i tredje stycket 3 kap 2 § ÄB. Det är upp till särkullbarnet att bestämma om hen vill ta ut laglotten direkt eller vänta.

Om din man avlider så ska en bodelning ske där ert giftorättsgods ska summeras och delas lika mellan er (finns annan möjlighet i 12 kap 2 § ÄktB men hälftendelning är det vanliga).

Ex: Om ert giftorättsgods (efter att alla skulder är betalda) uppgår i 100 000 kr får du efter en hälftendelning 50 000 kr i giftorättsandel och de andra 50 000 kr blir kvarlåtenskapen från din avlidna man (jag tar här i exemplet inte med eventuell enskild egendom). Detta är vad hans barn ärver (plus eventuell enskild egendom) om inte annat är föreskrivet i testamente. Särkullbarnens arvslott blir 25 000 kr var. Deras laglott är däremot bara 12 500 kr var. Det är så mycket de har rätt att få ut, oavsett vad som står i testamentet, och som de kan ta ut direkt efter hans bortgång. Arvlåtaren kan alltså genom testamente disponera fritt över hälften av sin kvarlåtenskap när hen har bröstarvingar.

Din makes barn har alltså rätt att ta ut sin laglott när din make dör men om de avstår till förmån för dig så ärver de arvet från sin far som en kvotdel av din förmögenhet (se tredje stycket 3 kap 2 § ÄB.) Till detta tillkommer det ni har föreskrivit i testamentet. Det är upp till dem att välja om de vill ta ut sitt arv direkt eller vänta, så du kan inte besluta över detta.

Min rekommendation till dig är att se över ert testamente och vad som står där. Om du inte vill att din mans barn ska få ärva av dig (annat än deras efterarv från honom) vid din bortgång utan du vill disponera pengarna på annat sätt ska du upprätta ett nytt inbördes (gemensamt) eller enskilt testamente.

Var uppmärksam på att det är mycket viktigt att testamentet upprättas på korrekt sätt för att det ska vara giltigt, det är nämligen mycket strängt med formkraven vid testamente.Testamentet ska upprättas skriftligt i närvaro av två vittnen (får inte vara släktingar) som är i samma rum och som undertecknar handlingen.

För att vara på säkra sidan rekommenderar jag dig att ta hjälp av vår tjänst rörande testamente som du hittar på http://lawline.se/avtal/testamente

Hoppas du har fått hjälp med din fråga och att du vet hur du ska ta dig vidare.

Med Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare