Sannolikt fall av bedrägeri, åtgärder

Hej!

En kille ville hyra ut sin lägenhet och det kom en familj till honom som vill hyra den. Sedan har de gjort ett muntligt avtal, betalade familjen pengar till honom så att han ska göra andra handskontrakt. Efteråt märkte familjen att de hade blivit lurade. Familjen har ingenstans att gå

Min fråga är vem kan hjälpa till med såna situation?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I en sådan situation finns det två alternativ. Det ena är att en jurist anlitas som kan försöka fastställa avtalet eller kräva att tillträde till bostaden medges via domstol. Det andra alternativet är att polisanmäla händelsen eftersom killen troligtvis har begått brottet bedrägeri. Det går bra att kombinera båda alternativen.

Eftersom ett muntligt avtal har ingåtts, kan det vara svårt att bevisa att det är fråga om ett hyresavtal. Det är även av samma anledning svårt att bevisa att bedrägeri har begåtts.

Jag rekommenderar att familjen vänder sig till polisen och anmäler händelsen.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare