FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2014

Sanningsplikt vid boupptäckning

Min fråga är kort och gott om en bodelningsman vid skillsmässa kan tvinga parterna att visa kontoutdrag från banktillgodohavande. pensionsförsäkring, mm.

I detta fall påstår den ena parten att den inget har, trots att samtidiga överföringar till dessa gjorts av makarna.

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ett par som inte kan enas över bodelningen ska en bodelningsförrättare utses av domstol. Regler om bodelningsförrättare finns i Äktenskapsbalkens 17:e kapitel, som du hittar här. Enligt 17:5 ÄktB ska förrättaren vid behov se till att en bouppteckning upprättas, en inventering av parets tillgångar, egendom och skulder. Om en av makarna inte vill lämna nödvändig information får förrättaren ansöka hos domstol om ett vitesföreläggande, dvs. en order från domstolen att maken ska ge informationen till förrättaren som är sanktionerad med en straffavgift om den inte följs. Vidare är ska makarna bekräfta bouppteckningens sanningsenlighet under ed vid domstol om en av makarna begär det. Att ljuga under ed vid domstol är straffsanktionerat enligt BrB 15:1 som mened.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare