FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/05/2017

Sänkt belopp för underhållsbidrag

Hej.

Om jag inte har råd och möjlighet att betala underhållsstöd för mina barn, vad kan jag göra? Min ekonomiska situation har gjort att jag inte har råd idag med mina egna räkningar.

// A

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Det kan hända att det belopp du idag betalar för underhåll kan sänkas med hänsyn till din ekonomiska situation. Jag utgår i mitt svar från att du inte redan försökt sänka beloppet.

Som förälder har du en skyldighet att betala underhåll. Underhållsbidragets belopp ska dock bestämmas efter vad som är rimligt med hänsyn till din ekonomiska situation. Detta regleras i Föräldrabalken 7:1.

Vidare i Socialförsäkringsbalken (19:21) framgår att en skälighetsbedömning av beloppet kan göras. För att detta ska ske krävs att du utövar din fulla förmåga att arbeta och tjäna pengar i syfte att utöva din ekonomiska skyldighet som förälder. En skälighetsbedömning kan även göras om du visar en godtagbar anledning till varför du inte kan utöva din fulla förmåga till att arbeta.

Hoppas detta besvarade din fråga. Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du mejla info@lawline.se.

Lycka till!

Joéla EhnbergRådgivare