Saneringskostnad vid rökning inomhus - hyresrätt

Hej! Min far har gått bort och har hyrt en lägenhet på 30 kvadrat. Han flyttade in 1984 och har då rökt i lägenheten. Nu vill hyresvärden sanera lägenheten till en kostnad av 40 tusen för hall + vardagsrum. Är det rimligt? Jag tänker även att 1984 bör det varit ok att röka i lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att sammanfatta mitt svar: Du bör inte betala hyresvärden, utan att konsultera en jurist som är specialiserad på området. För rekommendation om hur du bör gå vidare se längst ner i mitt svar.

Tillämpligt lagrum och vikten av hyresavtalet

Din fråga regleras i 12 kap. jordabalken. Hyreslagen som kap. brukar kallas avser att balansera rättigheterna för både hyresgäst och hyresvärd. Lagen har ändrats två gånger sedan 1984 men de stora huvuddragen ser likadana ut då som nu. Hyreslagen fungerar många gånger parallellt med det hyresavtal som hyresgästen och värden tecknar med varandra. Det är därför av största vikt att man beaktar båda dessa när man inte är överens om en hyresfråga.

Slitage och försämring med ålder är i viss mån normalt

För det första är det är normalt att en lägenhet slits genom att den användas och blir äldre. Därför är en hyresvärd skyldig att med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer. I praxis har ett tidsintervall på ungefär 14 år nämnts som skäligt. Så det är möjligt att om din fars hyresvärd inte har underhållit lägenheten på ett sådant sätt som lagen föreskriver så kan detta tala för din sak. För det andra finns det även andra relevanta aspekter som t.ex. att bristande ventilation i lägenheten möjligtvis skulle kunnat ha bidragit till skadorna på lägenheten. Om så är fallet, kan även detta vara till fördel för dig. (12 kap. 15 § jordabalken).

En hyresgäst är skyldig att vårda lägenheten

Å andra sidan är en hyresgäst skyldig att ta hand om och vårda lägenheten man bor i. Dessutom är en hyresgäst skyldig att ersätta skada som orsakas av vårdslöshet. Om det är vårdslöst att röka inomhus kan det inte ges ett enkelt svar på. I en del fall har domstolarna ansett att rökning i normal omfattning är sådant normalt slitage som jag nämner i stycket ovan. Även detta skulle därför kunna tala för din fars sak. (12 kap. 24 § jordabalken.)

Bevisbördan, dvs. det som du eller din hyresvärd måste bevisa för att också få rätt är en annan viktig aspekt av din fråga. Generellt sett kan man säga att hyresvärden har bevisbördan, men hur stark bevisbördan är kan variera.

Sammanfattningsvis är det därför så att din fråga inte har enkelt svar, utan man måste beakta olika relevanta aspekter, t.ex.:

- Din fars avtal med hyresvärden.
- Hur omfattande skadorna på lägenheten är.
- Kan din far anses ha vårdat lägenheten på det sätt som lagen kräver.

Min rekommendation i det här fallet är att du inte betalar vad hyresvärden kräver utan att först kontakta en duktig jurist på området. Jag kan varmt rekommendera vår egen juristbyrå som är duktiga på hyresfrågor. Du når dem på info@lawline.se.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare