Samtyckesprincipens räckvidd

Gäller samtyckesprincipen för alla typer av associationer är gäller det enbart för AB?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samtyckesprincipen (även kallad för SAS-principen inom aktiebolagsrätten) är en allmän associationsrättslig princip. Den innebär att om samtliga associationsmedlemmar samtycker kan man bortse från regler som finns till för att skydda minoriteter i associationerna eller andra typer av associationsbeslut som inte är förenliga med medlemsskyddsnormer. Eftersom detta är en allmän princip är den även tillämpbar på andra former av associationer som exempelvis ekonomiska föreningar.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare