FrågaFAMILJERÄTT27/10/2013

Samtycke vid fastighetsförsäljning

Min sambo ska sälja sin bostad och vi ska flytta till en gemensam bostad. Han bodde tidigare i bostaden han nu ska sälja med en kvinna som han har två gemensamma barn med. När de separerade "köpte han ut" henne ur fastigheten till då rådande marknadsvärde. Måste han ha hennes samtycke vid försäljning av den fastighet från vilken hon blivit utköpt för 6 år sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Utifrån din beskrivning går det inte att utläsa huruvida det har rört sig om ett samboförhållande eller ett äktenskap. Då kvinnan är "utköpt" från lägenheten tolkar jag som dock som att bodelning har skett, se sambolagen samt 9 kap. ÄktB och din sambo behöver därför inte fråga sitt x före försäljning av bostaden.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare