Samtycke som rättfärdigande omständighet vid strypning

Det pågår en diskussion på www.darkside.se Nordens största community för bdsm. Frågan det handlar om är kinken Breathplay som diskuteras i det oändliga fram och tillbaka. Någon blev dömd för detta då personen dog till följd av leken trots att det funnits samtycke med innan. Jag skulle hävda att det är olycksfall för utövaren inte hade för avsikt att mörda sin partner eller ens skada på det viset. Ungefär som att min partner byter däck på min bil och det händer något so gör att han tappar koncentrationen och bultarna släpper och jag kör sålunda av vägen och dör, olyckshändelse.

Det jag undrar nu är om man friskriva sig från ansvar som den som utövar handlingen om det går snett om den drabbade innan exempelvis skrivet ett självmordsbrev och väljer att avsluta sitt liv på detta vis (förutsatt att personen är vid sinnes fulla bruk) Det är inte olagligt att begå självmord men tveksamt i vissa lägen där det krävs hjälp för att genomförandet. Jag menar om jag nu vill dö genom något jag tycker om framför att kasta mig framför en bil borde det då inte vara mitt val hur jag avslutar mitt liv?

Frågan är helt teoretisk men undrar om detta kan vara ett kryphål att komma kring det att faktumet att breathplay vid skada kallas misshandel oavsett samtycke eller ej. Vore mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för Du vänder dig till Lawline med frågan!

Vad är "Breath Play"?

En BDSM-lek som innebär att någons lufttillförsel helt eller delvis stryps för sexuell tillfredställelse.

Är "Breath Play" brottsligt?

Som jag tolkar din fråga undrar Du huruvida det skulle vara möjligt att undgå ansvar genom s.k. Breath Play då det innefattar samtycke.

Om vederbörande avlider

Samtycke till dödande utesluter aldrig ansvar. Samtycke har således ingen relevans vid mord (3:1 BrB) eller vållande till annans död (3:10). Skulle därmed personen i fråga avlida av utförandet av handlingen, kan inte samtycke hävdas för ansvarsfrihet.

Om vederbörande inte avlider, men åsamkas skada

När det gäller misshandel (3:5 BrB), har det betydelse huruvida misshandel är ringa eller inte för ansvarsfrihet. Huvudregeln vid ringa misshandel är samtycke kan befria från ansvar. Svårare är det med misshandel av normalgraden. Väsentlig vikt bör då läggas vid gärningens syfte och hur stor sannolikt det är att den samtyckande ångrar sig.

Enligt min mening bör det vara stor risk för skada. Om personen faller medvetslös kan detta leda till hjärnskador etc. Det skulle enligt min mening förmodligen vara tal om grov misshandel eller misshandel av normalgraden beroende på skadorna. Mitt svar i denna del är att samtycke i detta fall sannolikt inte är ansvarsbefriande.

Svar på frågan

Om vederbörande dör till följd av handlingen, blir samtycke inte möjligt för ansvarsfrihet. Förmodligen är det likadant när personen inte avlider, utan får skador eftersom misshandeln bör innefatta mer än ringa.

Lawline RådgivareRådgivare