Samtycke som grund för att egendom ska bli enskild

Om man är gift kan den ena parten köpa en fastighet som enskild egendom. Måste den andra samtycka till detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln i ett äktenskap är att all egendom utgörs av giftorättsgods och kommer delas lika vid skilsmässa. Egendom kan dock vara enskild om någon av punkterna i 7 kap 2 § äktenskapsbalken är uppfylld (https://lagen.nu/1987:230). Där anges att egendom kan bli enskild genom äktenskapsförord, genom att man specifikt nämner viss egendom eller generellt säger att makarnas egendom ska vara enskild. Äktenskapsförordet måste registreras för att vara giltigt. Egendom kan också bli enskild genom att saker man får genom testamente, arv eller i gåva villkoras till att bli enskild. Även surrogat bli enskild egendom, när man till exempel sålt ett hus som man ärvt som enskild egendom och använder pengarna till att köpa en bil blir bilen enskild egendom.

Man kan alltså inte själv bestämma om egendom ska bli enskild, utan det måste beslutas mellan makarna och regleras i ett äktenskapsförord. Att egendomen är giftorättsgods, hindrar ju dock inte att du äger egendomen utan reglerna aktualiseras först vid en skilsmässa.

Matilda HellströmRådgivare