Samtycke behövs inte av make för att ge pengar i gåva

Hej

Gift och har fått en allvarlig fysisk sjukdom och begränsad tid kvar av livet. Ovisst hur lång tid kvar.

Kan man ge bort 100 000 av egna sparpengar till tre personer utan att fråga den andra parten om lov?

Tacksam för svar

Hälsningar

Lisbeth Karlsson

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt äktenskapsbalken (1987:230) 7 kap 5 § behöver du inte samtycke av din make för att ge bort dina sparpengar. Du behöver alltså inte be om lov för att ge bort pengarna.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare