Sammanlagd anställningstid enligt LAS

Hej Lawline,

Har en fråga om uppsägningstid 11§ LAS.

Bakgrunden är att jag kommer bli uppsagd från mitt företag. Arbetade där 2005-2012. Började arbeta samma företag igen april 2016.

Har alltså arbetat detta företag över 7 år totalt.

Min fråga är om jag har en eller fyra månaders uppsägningstid?

Vad menas med den SAMMANLAGDA ANSTÄLLNINGSTIDEN?

Jusek säger jag har 4 månaders uppsägningstid men jag blir osäker.

I mitt anställningsavtal står det endast att vid uppsägning gäller LAS rörande bland annat uppsägningstider.

Mycket tacksam för svar!

Hälsningar Mikael Ring

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Min bedömning är att Jusek har rätt när de säger att du har 4 månaders uppsägningstid. Med "sammanlagda anställningstiden" menas just att täcka in fall likt ditt där anställningen upphör för att sedan ta vid igen.

Mikael JonassonRådgivare