Sammanhängande ledighet för utbildning under hela studietiden

Hej, jag är tjänstledig för studier. Har jag rätt till en sammanhängande ledighet under hela min studietid? Eller har min arbetsgivare rätt att neka mig tjänstledigt en termin så jag måste gå tillbaka till jobbet och jobba en termin för att sedan fortsätta mina studier?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Tjänstledighet för studier regleras i Lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Enligt 1 § har du rätt till "behövlig ledighet". För att ha rätt till tjänstledighet för utbildning måste du enligt 3 §  ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste 6 månaderna eller sammanlagt 12 månader under de senaste två åren. För rätt till ledighet för facklig utbildning finns inget krav på viss anställningstid. Enligt 4 § så har arbetsgivaren rätt att skjuta upp tjänstledigheten, men är arbetsgivaren fackligt ansluten måste enligt 5 § fackförbundet som har avtalat om kollektivavtal informeras om det handlar om längre tid än 6 månader som ledigheten skjuts upp.

I ditt fall har du fått tjänstledighet för studier beviljat. Om du har ansökt om tjänstledighet för enbart en termin, och sedan tänker söka tjänstledigt för ytterligare en termin har arbetsgivaren möjlighet att skjuta upp den ledigheten. Om du däremot har sökt och fått beviljat tjänstledigt för flera på varandra följande terminer så har arbetsgivaren ingen möjlighet att avbryta din studieledighet och tvinga dig att återgå i arbete. Du har alltså under förutsättning att du ansökt om det och beviljats det rätt till sammanhängande ledighet hela studietiden.

Så svaret på din fråga beror på hur du sökt och fått beviljat tjänstledighet? När den beviljade tjänstledighetsperioden är slut kan arbetsgivaren använda sin möjlighet att skjuta upp starten av ytterligare en ansökt period. Det är därför viktig att fundera på hur man formulerar sin ansökan. Om man vill kunna arbeta under t ex sommarlovet men utan att riskera att få studieledigheten för nästa termin uppskjuten är det viktigt att man formulerar sin ansökan så att den avser flera på varandra följande terminer och att man anger att man vill återinträda i arbete under sommarlovet. Då kan ledigheten skjutas upp innan den börjar, men sedan kan arbetsgivaren inte skjuta upp en redan godkänd termin. Om man inte avser att arbeta under loven kan tjänstledigheten för studier sökas för helår, och du kan ansöka om tjänstledighet för flera på varandra följande år.

Lawline RådgivareRådgivare