Samboskap - bostad

Hej! Jag har en fråga ang. Sambolagen. Jag köpte nyligen en bostadsrätt och min far är medlåntagare på bostadslånet. Vi båda är alltså låntagare, dock står jag ensam som ägare till lägenheten. Jag och min tjej har pratat om att hon ska flytta in där, men först senare i så fall. Jag kommer bo själv i ca 2 månader innan hon kommer flytta in. Jag skaffade inte lägenheten för det syftet, utan mer för egen del. Sedan föll det naturligt att vi pratade om att hon självklart skulle flytta in i lgh när hon kommit till samma stad (hon har bott på annan ort innan). Hon har inte tittat på visningarna eller varit med på något sätt när jag med min fars ekonomiska hjälp köpte lägenheten. Vi har bara sagt ungefär: "om jag köper en lgh så kan du givetvis få bo där med mig." Kan lgh anses ha varit anskaffad för gemensamt bruk bara för att vi bestämt att hon ska flytta in? Jag vill inte att den ska ingå i samboegendomen och är orolig att hon i så fall ska kunna hävda att den visst är anskaffad för gemensamt bruk. Det var inte min fars avsikt heller. Måste vi upprätta ett samboavtal där vi avtalar bort bostadsrätten eller behöver vi inte göra det? Kan man skriva ett sådant avtal själv eller måste det vara speciellt utformat av en jurist? Tack på förhand! // orolig blivande sambo

Lawline svarar

Hej,

Även om lägenheten inte är förvärvad för gemensamt användning kan din sambo ha rätt att överta bostaden vid en separation, om han/hon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om ni inte har några gemensamma barn, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det. Detta framgår av 22§ Sambolagen (2003:276) och denna bestämmelse är tvingande. Detta innebär att övertaganderätten kan göras gällande även om ni genom avtal kommit överens om att bodelning inte ska ske eller att bodelning inte ska omfatta den gemensamma bostaden. Vad gäller rätten till bostaden spelar det alltså ingen större roll om ni skriver ett avtal eller ej.

Louise BjartellRådgivare