FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/11/2014

Sambos skulder och avsaknad av underhållsskyldighet

Hej! Min dotter var sambo med en kille som flyttade in till henne i en lägenhet som hon stod för kontraktet på. Hon studerade då och var senare arbetslös. Hon blev gravid och fortsatt arbetslös. Hon har aldrig arbetat och har inte rätt till någon ersättning från A-kassa eller andra ställen. Han hade arbete och ville inte att hon skulle gå till soc, han skulle betala räkningarna. Han slutade att betala efter ett tag och hon hamnade hos kronofogden både med hyran men även med andra skulder så som oförsäkrad bil=trafikförsäkringsföreningen. De flyttade utan att adressändra så de som ville ha betalt hittade dem inte, skulderna växte. När det tog slut mellan dem, så hade de skulder på nästan 100 000 kronor, men allt stod i hennes namn, sina skulder betalade han. Han ville inte ha någon bodelning, det tänkte inte han betala för så dottern gjorde ingen bodelning för hon hade fortfarande ingen inkomst. Det hela slutade med att vi hjälpte henne med skulderna så nu är hon skyldig oss pengarna. Jag skickade brev till honom om att betala hälften enligt sambolagen, han vägrade. Jag har nu 1,5 år senare skickat det till kronofogden och det bestrider han. Är det någon mening med att skicka det vidare till Tingsrätten som kronofogden rekommenderar eller kommer jag inte att ha någon chans att få pengarna av honom?

Lawline svarar

Till att börja med bör klarläggas att sambor inte har en underhållskyldighet gentemot varandra till skillnad från vad som gäller mellan gifta par. Detta innebär att din dotters f.d. sambo inte har haft någon försörjningsplikt gentemot henne. Skulle din dotter ansöka om försörjningsstöd hos Socialtjänsten skulle ändock hushållets gemensamma inkomster räknas vid bedömningen om hon bör beviljas försörjningsstöd. I praktiken innebär detta att trots att det inte finns en underhållsskyldighet mellan sambor så läggs den arbetande sambons inkomster till grund för att bedöma rätten till försörjningsstöd för sambon som har sökt försörjningsstöd.

Vidare finns en grundläggande princip inom svensk rätt som säger att vardera sambo svarar för sina skulder och egendom. Vid en bodelning mellan sambor tas endast upp den gemensamma bostaden och bohaget. Sambors skulder avräknas så länge de är hänförliga till samboegendomen, dvs. bostaden och bohaget. Tilläggsvis är det den sambon som hävdar att hans/hennes skuld är hänförlig till samboegendomen som måste kunna bevisa att så är fallet. I ert fall skulle det innebära att din dotter inte skulle få avräkna sina skulder vid bodelningen om inte skulderna är hänförliga till samboegendomen, exempelvis om skulden uppstod i samband med att hon bekostade det gemensamma bohaget.

Att ni har betalat er dotters skulder innebär således inte per automatik att ni har en giltig fordran gentemot hennes f.d. sambo. Om det finns något av värde, exempelvis en bostad som de f.d. samborna hade anskaffat för gemensamt bruk, skulle jag rekommendera er dotter att begära en bodelningsförrättare. Om det å andra sidan inte finns samboegendom av större värde kommer inte heller en bodelning ändra situationen avsevärd trots att dotterns skulder skulle vara hänförliga till samboegendomen.

Om skulderna som ni avlöste endast stod på er dotter är det osannolikt att ni kan nå framgång med er talan genom att rikta anspråk mot hennes f.d. sambo.

Hoppas svaret var till hjälp! Ni får gärna höra av er till min email adress om ni har funderingar kring detta svar. Jag nås på Zozan.Akay@lawline.se.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare