Sambos samtycke till fastighetsavstyckning

Ställde en fråga till er den 25 aug 2013. Har inte fått svar på den därför frågar jag igen. Jag äger en fastighet sedan juni 1972, jag är ensam lagfaren ägare. Min far hjälpte mig ekonomiskt att köpa denna fastighet. Jag blev sambo 1975 och flyttade in i hennes hyresrätt. Vi byggde en villa tillsammans på min obebyggda fastighet med start 1977 med inflyttning under 1978 (hyresrätten övertogs av min sambos bror) Min vilja är att stycka av fastigheten till 3 st tomter och bygga ett nytt hus på en av tomterna. En tomt blir den som är bebyggd med min och min sambos gemensamma bostad. En av tomterna skall säljas för att finansiera det nya huset. Det nya huset skall sedan säljas när det är färdigbyggt. Min sambo är i mot hela projektet, kan jag utföra fastighetsdelningen utan hennes medgivande? Vi har inga skrivna avtal.

Lawline svarar

Hej!

För att en fastighet som ägs av den ena sambon ska utgöra samboegendom krävs dels att den förvärvats för gemensamt bruk och att där finns en bostad som används gemensamt av makarna, se sambolagen 3 och 5 §§ (https://lagen.nu/2003:376). Eftersom att du köpte fastigheten flera år innan ni blev sambor så verkar det inte som att du redan då hade i åtanke att ni skulle använda denna tillsammans. Därför utgör din fastighet inte samboegendom och därmed kan du disponera den så som du själv vill.

I allmänhet behövs överhuvudtaget inget samtycke av sambo för att ansöka om lantmäteriförrättning, även om fastigheten skulle utgöra samboegendom. 23 § sambolagen anger till vilka dispositioner samtycke krävs. I vissa fall kan dock samtycke krävas om fastighetens värde skulle minska väsentligt genom förrättningen enligt fastighetsbildningslagen. Jag går inte närmare in på det här eftersom att det ligger utanför frågan.

Vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare