FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2017

Sambos rätt till övertagande av bostad

Hej!

Jag köpte en lägenhet för 6 år sedan och för 1 år sedan flyttade min nya flickvän in. Hon var då gravid med någon annans barn.

Nu är vårat förhållande över och jag vill att hon flyttar ut.

Hon hävdar att hon har rätt till min lägenhet och inte behöver betala något för den. Hon tror att hon får ta över den automatiskt.

Hon vill även att jag ska ta halva umgänget med barnet, vilket jag inte är intresserad av.

Vad är det som gäller i mitt fall?

Lawline svarar

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att höra om din situation.

Nedan ska jag försöka förklara varför din sambo med stor sannolikhet har fel i det hon påstår.

När ett samboförhållande upphör så ska det ske en bodelning om någon av sambons begär det, 8§ Sambolagen. Det är enbart er samboegendom som ska ingå i bodelningen. Samboegendomen ska fördelas lika mellan er. Vad som utgör samboegendom är bohag till bostaden som ni har förvärvat för gemensamt bruk till den gemensamma bostaden. Det bohag du införskaffade innan samboförhållandet som inte var avsett för er gemensamt ska därmed inte ingå i bodelningen. Även bostaden i sig ingår i samboegendomen om den är förvärvad för ert gemensamma bruk. I ditt fall så är bostaden införskaffad för 6 år sedan och inte införskaffad för ert gemensamma bruk. Den ska därav inte ingå i bodelningen.

En sambo har dock i vissa fall möjlighet till att överta bostaden även om den inte är samboegendom, 22§ SamboL. Bestämmelsen blir tillämplig då bostaden inte är införskaffad för gemensam användning men har varit sambornas gemensamma bostad. Om man har gemensamma barn tillsammans så är förutsättningarna för ett övertagande att sambon som inte äger bostaden bäst behöver bostaden och att ett sådant övertagande anses vara skäligt. Ett starkt vägande skäl för övertagande är om det gemensamma barnen ska bo med sambon som inte äger lägenheten. Det krävs dock utöver detta att man gör en helhetsbedömning för att avgöra om det är skäligt med ett sådant övertagande.

I ditt fall är det inte ert gemensamma barn. Då ska det föreligga synnerliga skäl för ett sådant övertagande. Inget du har skrivit om verkar tyda på att sådana skäl föreligger, då ribban ligger väldigt högt. En sambo som själv har vårdnaden om ett barn skulle kunna ta över lägenheten om samboförhållandet pågått en längre tid. 1 år är inte en längre tid och ett övertagande torde därav inte kunna föreligga. Du får i övrigt se på omständigheterna i din situation för att se om synnerliga skäl föreligger. Ett övertagande av bostaden kan alltså ske, men enbart om det föreligger synnerliga skäl för detta.

Om det däremot skulle visa sig, mot förmodan, att ett övertagande ska ske så övergår inte bostaden utan vederlag till den respektive. Den som övertar bostaden ska ersätta den den andra sambon för bostadens värde.

Du kan vidare inte bli påtvingad umgänge eller vårdnad med ett barn som inte är ditt eget.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan

mvh,

Samuel LindbladRådgivare