Sambos rätt till bostad vid separation

För 2.5 år sedan köpte jag en bostadsrätt då jag var singel. Jag står på alla papper och för hela lånet, och därefter efter två månader bodde min ex-sambo med mig circa 2 år. hur blir med bodelning och Har hon rätt till halva lägenheten vid en separation?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Huruvida din ex sambo har rätt till halva lägenheten beror på i vilket syfte du köpte lägenheten. Köpte du lägenheten med syftet att ni skulle bo där tillsammans så har hon rätt till halva vid en bodelning. Köpte du däremot lägenheten utan en plan på att din ex sambo skulle komma att flytta in inom en snar framtid så har hon inte rätt till halva lägenheten.

Det har ingen betydelse om du har köpt lägenheten själv och om du står lån och alla papper, utan det som har betydelse är under vilket syfte du köpte lägenheten. Alltså om du köpte lägenheten med ert förhållande för handen, eller om du köpte lägenheten med tanken att bo där själv.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Har du fler frågor eller funderingar, eller om ni behöver hjälp med själva bodelningen är du varmt välkommen att vända dig till vår juristbyrå eller att ställa en Expressfråga.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare