Sambos rätt till ärvd sommarstuga

Hej! Jag är sambo sedan 15 år och vi har inte skrivit några som helst papper oss emellan. Jag har tillskrivits ett sommarhus tillsammans med min bror, så som enskild egendom 50/50, av mina föräldrar. Om vi skulle sälja detta huset och min sambo och jag skulle separera i samband med detta, vad har hon för rätt till pengarna för huset? Eller har hon ingen rätt alls då det är enskild egendom ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni är sambor och inte har skrivit några papper er emellan blir sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) aktuell i ert fall.

Eftersom sommarhuset är din enskilda egendom ingår den inte i den egendom som ska delas mellan dig och din sambo om ni väljer att gå skilda vägar. Inte heller de pengar du får vid en eventuell försäljning ska ingå i en sådan delning, se 4 § sambolagen.

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare