FrågaAVTALSRÄTTGåva22/04/2016

Sambos rätt till andel i lägenhet som gåva

hej. Jag vill hjälpa min son som studerar i annan stad. Jag vill köpa en lägenhet där han kan bo. Men då vill hans sambo också att flytta samtidigt med honom i min lägenhet.

Min fråga. Vad händer om min son får denna lägenhet från mig sen eller om han ärver den från mig -får hans sambo rätt till andel?? eller hur gör man?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer att dela upp din frågor i ett antal delar.

1. Vad händer om din son får lägenheten?

2. Vad händer om din son ärver lägenheten?

3. Hur bör du göra?

Vi börjar med den första frågan.

1. Vad händer om din son FÅR lägenheten?

Om du ger din son lägenheten kan du skriva in ett förbehåll i gåvobrevet, om att den endast ska vara hans enskilda egendom. Det skulle innebära, att om han och hans sambo väljer att gifta sig, förblir lägenheten hans enskilda egendom och kommer dessutom inte ingå i en eventuell bodelning vid skilsmässa. Detta framgår av 7 kap 2 § 2p. Äktenskapsbalken som du finner här.

Hans sambo får aldrig rätt till din sons lägenhet, om du uttryckligen i gåvobrevet nämner att det ska vara din sons egendom. Detta framgår av 4 § 1p. Sambolagen. Så du kan vara lugn med att ge honom lägenheten som gåva.

(4 § 1p. är ett undantag från 3 § Sambolagen som nämner att bostad ska anses som samboegendom som ska ingå vid en eventuell bodelning. 4§ 1p. ger således dig möjligheten att ge din son lägenheten som gåva, utan att du ska behöva bekymra dig om att hans sambo får någon andel av lägenheten).

2. Vad händer om din son ÄRVER lägenheten?

Samma regler som i första punkten gäller. Det är endast andra paragrafer som tillämpas.

4 § 4p. Sambolagen stadgar: "I samboegendomen ingår inte egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda". - Det innebär således att du kan skriva ett testamente där du nämner att lägenheten ska vara din sons enskilda egendom vid arv. Då ingår inte bostaden vid en eventuell bodelning mellan din son och hans sambo!

3. Hur bör du gå tillväga?

Om du vill ge bort lägenheten som gåva:

Vill du ge lägenheten som gåva räcker det med att du upprättar ett gåvobrev. Enligt Bostadsrättslagen 6 kap 4 § krävs vid gåva av en bostadsrätt;
- Ett skriftligt avtal där det anges vem som är givare, vem som är mottagare, hur stor andel som avses samt att andelen överlåtes vederlagsfritt som gåva samt vilken bostadsrätt som avses.
- Avtalet ska undertecknas av både dig och din son

Det krävs dock inga vittnen när du ger bort lägenheten, och så länge gåvobrevet är undertecknat och har ni underrättat bostadsrättsföreningen finns inga ytterligare krav! Givetvis bör du även i gåvobrevet nämna att lägenheten ska vara din sons enskilda egendom!

Således: Det räcker med att du upprättar ett gåvobrev där du nämner att lägenheten ska vara din sons enskilda egendom, undertecknar detta och underrättar bostadsrättsföreningen.

Om du vill att din son ska ärva lägenheten:

Då räcker det med att du upprättar ett testamente där du noggrant nämner att lägenheten ska vara din sons enskilda egendom.

Formkraven för ett testamente finner du i 10 kap 1 § Ärvdabalken - Testamentet ska vara;
- Skriftligt
- Undertecknat av dig
- Bevittnat av två vittnen (som inte får lov att vara arvinge, testamentstagare eller släkt enligt 10 kap 4 § Ärvdabalken)

Dessutom bör du som sagt var i testamentet nämna att lägenheten ska vara din sons enskilda egendom!

Kontentan av det hela; Glöm inte att nämna att lägenheten ska vara din sons enskilda egendom, oavsett om du ger bort den som gåva eller via testamente!

Behöver du hjälp med att upprätta ett gåvobrev kan vi givetvis hjälpa dig med detta mot en kostnad av 995kr.

Länk hittar du här; http://lawline.se/avtal/gavobrev

Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente kan vi även här hjälpa dig med detta mot en kostnad av 1495kr.

Länk hittar du här; http://lawline.se/avtal/testamente

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare