Sambos ömsesidiga testamente och särkullbarns laglott

Min mammas sambo har avlidit. Hon bor i en bostadsrätt som de ägde hälften var. Han har en dotter sedan tidigare. De har ett testamente där det står att de testamenterar allt de äger till varandra. (Alltså att min mor ärver allt hennes sambo ägde). Gäller detta testamente som om de var gifta? Alltså att dottern då bara ärver sin laglott av sin far = hälften av vad fadern ägde.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det enkla svaret är ja. I Ärvdabalken regleras överhuvudtaget inte vem testator testamenterat till utan det slås fast att särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt även om föräldern är gift (3 kap. 1 §), att en bröstarvinges laglott är hälften av arvslotten (7 kap 1 §), och att bröstarvinge har rätt att få ut sin laglott genom jämkning av testamente i de fall ett testamente kränker laglotten (7 kap. 3 §). Observera att bröstarvingen måste påkalla jämkning inom 6 månader efter det att testamentet delgavs denne, annars är testamentet giltigt även om det kränker laglotten.

Det spelar alltså rättsligt ingen roll om din mamma och hennes sambo har testamenterat all sin kvarlåtenskap till varandra, till en stiftelse eller till någon annan, särkullbarnens rätt till laglotten gäller. Det hade inte varit någon skillnad om de hade varit gifta, i och med att det är särkullsbarn det handlar om.

Skulle det i testamentet stå att den efterlevande sambon ärver med fri förfoganderätt men att den först avlidne sambons barn ska ha efterarvsrätt efter den sist avlidne sambon gäller givetvis det, då får barnet ut sin laglott vid förälderns dödsfall, och sedan resterande del av sitt arv när förälderns sambo avlidit. Det framgår inte om det är fallet mellan din mor och hennes sambo, men det påverkar inte hans dotters rätt att i nuläget få ut sin laglott utan enbart om dottern har rätt att få ut ett efterarv eller ej.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare