Sambos och arvsrätt

Jag äger en fastighet köpt av mig 1972. Blir sambo om ngn månad. Jag undrar: Vid min bortgång ärver väl mina två barn (tidigare äktenskap, fadern död) allt efter mig, eller hur? Den blivande sambons barn (är det särkullsbarn?) ärver ingenting från mig, eller hur? Kanske bäst att skriva ett testamente? Tacksam för hjälp!

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Om jag tolkat frågan rätt kommer din partner att flytta in till dig och den fastighet du äger. Eftersom ni inte har förvärvat fastigheten tillsammans för gemensamt bruk (se sambolagen (2003:376) § 3 gällande vad som menas med samboegendom), kommer detta inte ses som samboegendom, och om du avlider kommer fastigheten således inte ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo. Sambor har ingen arvsrätt sinsemellan, vilket kommer att innebära att det är dina två barn som kommer att ärva all din kvarlåtenskap (om du inte skrivit ett testamente som anger annat). Din sambos barn kommer inte att ärva någonting efter dig när du avlider (så länge ni är sambos).

Den egendom som ni eventuellt förvärvar tillsammans för gemensamt bruk efter att ni blivit sambos i lagens mening (vanligtvis efter 6 månader), kommer att ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo om du avlider. Denna egendom kommer alltså att delas mellan ditt dödsbo och din sambo i ett sådant fall. Observera att bilar aldrig ingår i samboegendom. Om du vill att din egendom ska fördelas på något annat sätt än att dina två barn ärver hela din egendom, är det en god idé att upprätta ett testamente.

Jag hoppas detta gav svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare