Sambos arvsrätt och arvsordningen

Hej!

Min mamma, jag och min syster äger tillsammans en bostad i Italien. Vid min mors bortgång kommer jag och min syster äga hälfen var av huset. Min fråga gäller i nästa steg, om min syster skulle gå bort. Det är nämligen så att hon är sambo och det finns inget samboavtal skrivet mellan dem. Kommer min systers sambo ärva hennes del av huset om det inte finns någon testamente skrivet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambos har ingen arvsrätt enligt svensk lag, det krävs därför att din sambo skriver ett testamente som säger att hon vill att hennes sambo ska ärva hennes del av huset för att han ska göra det. Så länge det inte finns något testamente kommer inte hennes sambo att ärva efter henne.

Om hon har barn är det dem som kommer att ärva i första hand. I det fall hon inte har några barn kommer hennes föräldrar ärva efter henne enligt 2 kap. 2 § 1 st. ÄB. Arvet ska då delas upp i två lika delar, 50% till vardera förälder. Är någon av föräldrarna inte är i livet så delar eventuella syskon på den delen, medan den förälder som är i livet får hela sin del = 50% av arvet. Om ingen av föräldrarna är i livet tillfaller hela arvet deras barn, d.v.s. dig och andra eventuella syskon enligt 2 kap. 2 § 2 st. ÄB. I det fall det finns avlidna syskon träder deras eventuella barn in i deras ställe.

Om din syster vill att du ensam ska få äga hela huset vid hennes bortgång även fast det finns eventuella barn med arvsrätt kan hon välja att testamentera huset till dig, hennes eventuella barn har dock alltid rätt att få ut sin laglott vid hennes bortgång.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare