Sambos arvsrätt, gemensamma och särkullbarn

Hej,

Jag har en fråga gällande arvsrätt vid särkullsbarn. Jag och min sambo har 2 barn tillsammans och min sambo har även en son sedan tidigare. Vad händer om min sambo skulle avlida? Kan jag tvingas att tex sälja huset (vi står båda som ägare och gemensamma lån) för att lösa ut sambons son? Och om så är fallet, hur kan vi bäst skydda oss mot detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Sambor har ingen legal arvsrätt efter varandra. Det innebär att du och din sambo inte ärver varandra, inte ens framför era gemensamma barn. Om du går bort ärver era gemensamma barn hälften vardera och om din sambo går bort ärver de gemensamma barnen och särkullbarnet en tredjedel vardera, 2:1 ärvdabalken (ÄB). Sambon ärver ingenting.

Det bästa sättet att skydda varandra arvsrättsligt är att gifta sig. Om ni skulle vara gifta så ärver din sambo allt efter dig, 3:1 ÄB. Du skulle ärva två tredjedelar efter din sambo och hens särkullbarn ärver en tredjedel, 3:1 ÄB.

Om ni inte vill gifta er så bör ni i alla fall upprätta ett testamente. Även om ni testamenterar allt till varandra så är det inte säkert att det står sig, då era barn har rätt till laglott. Laglotten motsvarar halva arvslotten, 7:1 ÄB. Samtliga era barn har rätt att vid er respektive bortgång kräva att få ut sin laglott, 7:3 ÄB. Det innebär att även era gemensamma barn har rätt till sina laglotter om någon av er skulle avlida, då ni endast är sambor. Av denna anledning kan ni endast vara säkra på att kunna testamentera halva kvarlåtenskapen till varandra, och då bostaden ofta representerar stora värden så är då risken att ni måste lösa ut barnen om någon av er skulle avlida. Det är av denna anledning jag rekommenderar ett giftermål, för att det medför fördelar för sambos med gemensamma barn jämfört med att upprätta testamente. Men för det fall att ni inte gifter er rekommenderar jag starkt att upprätta testamente.

Om ni gifter er kan ni också upprätta testamente, för att komplettera det arvsrättsliga skydd ni har. Din sambo ärver allt efter dig även utan testamente om ni är gifta, men din sambo kan upprätta testamente till förmån för dig för att göra att du får större del av arvet. Särkullbarnet har dock fortfarande rätt till sin laglott, varför han även om det finns ett testamente kan kräva att få ut en sjättedel av arvet. Det innebär dock att du med säkerhet kan ärva fem sjättedelar vilket förhoppningsvis ska vara tillräckligt för att du inte ska behöva köpa ut särkullbarnet ur huset.

Ett alternativt sätt att skydda varandra vid ett dödsfall är att teckna livförsäkring med förmånstagare. Då kan ni teckna försäkring på viss summa som faller ut till den andra sambon vid ett dödsfall. På så sätt får sambon medel till att lösa ut barnen ur huset. Det kan också vara ett sätt att komplettera testamente, då sambon erhåller medel för att lösa ut barnens laglott. Om ni är intresserade av denna lösning bör ni kontakta försäkringsbolag för information om pris och villkor.

Vill ni ha hjälp att upprätta ett testamente så kan ni använda er av vår avtalstjänst, lawline.se/avtal, eller boka tid hos vår samarbetspartner Familjens jurist, lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare