Sambos arvsrätt

Hej,

Min sambo avled hastigt för en månad sedan. Vi hade inget samboavtal eller testamente. Vi flyttade samman för drygt 3 år sedan i hans sedan tidigare inköpta bostadsrätt i Helsingborg. Den såldes för drygt 1 år sedan då vi flyttade till hans sommarhus i Båstad. Även det inköpt före min tid.

Min fråga är om jag kan kräva någon del av vinsten då bostadsrätten i Helsingborg såldes eftersom detta är pengar som tillkommit i boet under vårt samboförhållande?

Lawline svarar

Hej !

Tack för din fråga.

Frågan om sambobodelning berörs i Sambolagen som du hittar https://lagen.nu/2003:376.

Sambor ärver inte varandra om man inte har skrivit testamente. Däremot kan du som efterlevande sambo begära bodelning, dock senast när bouppteckningen förrättas, Sambolagen 8§. I en bodelning mellan sambor ingår den så kallade samboegendomen. Denna består av sambornas gemensamma bostad och bohag, om denna förvärvats för gemensam användning, 3§ Sambolagen. Då bostadsrätten som du säger var inköpt före din tid, är den inte förvärvad för gemensam användning och utgör därmed inte samboegendom. Inte heller vinsten från försäljningen kan därmed anses vara samboegendom och du har därför tyvärr ingen rätt att ta del av vinsten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar dig lycka till.

Andrea KaalhusRådgivare